Az Európai Unió jó úton halad afelé, hogy 2050-re az első klímasemleges kontinenssé váljon – jelentette ki Paolo Gentiloni (képünkön) gazdaságért felelős uniós biztos az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén.
A klímapolitikai intézkedéscsomaggal kapcsolatos uniós tárgyalások eredményeit összefoglaló vitában az olasz biztos elmondta: az épületekre és a közúti közlekedésre kiterjedő külön kibocsátáskereskedelmi rendszer lehetővé teszi a nagy ipari ágazatok károsanyag-kibocsátásának csökkentését. A külön kibocsátáskereskedelmi rendszerből származó bevételekből azt az uniós alapot fogják finanszírozni, amely segíteni fogja a tagállamokat az átállás társadalmi hatásainak kezelésében.
A Fit for 55 névű európai uniós klímavédelmi csomag, amely az uniós károsanyag-kibocsátás legalább 55 százalékos csökkentését írja elő, hozzájárul a nemzetközi éghajlatváltozási jogszabályban vállalt uniós kötelezettségek végrehajtásához
„A közúti közlekedésre és az épületekre vonatkozó új, különálló kibocsátáskereskedelmi rendszer 2027-től indul. Ez 2030-ra a jelenlegi helyzethez képest 45 százalékkal járulhat hozzá a további kibocsátáscsökkentéshez” – jelentette ki Gentiloni.
Véleménye szerint a legszegényebbek járulnak hozzá a legkevésbé a káros éghajlatváltozáshoz, mégis ők viselik annak fő terheit. „Felelősségünk megakadályozni, hogy a legkiszolgáltatottabbak aránytalanul nagy mértékben érintettek legyenek. Ezért a tagállamok a kibocsátáskereskedelmi rendszerből származó bevételeik teljes egészét éghajlati projektekre és az átállás szociális kezelésére fordítják” – hangsúlyozta.
Mint mondta, a klímaváltozás szociális hatásait enyhítő alap a zöld átállás miatt kiszolgáltatott háztartásokra, a közlekedést használókra és a mikrovállalkozásokra, különösen az energiaszegénységben vagy „közlekedési szegénységben” élő polgárokra gyakorolt hatásait fogja kezelni, 2026 és 2032 között 86,7 milliárd eurót fog mozgósítani.